Enkele preventietips voor de handelaar
Dit zijn enkele organisatorische maatregelen om winkeldiefstal te helpen voorkomen:
- laat je klanten zien dat de zaak beveiligd is;
- groet de klant persoonlijk, laat zien dat je hem/haar gezien hebt;
- hang duidelijke affiches inzake de beveiliging van de zaak en de vervolging bij diefstal;
- zorg dat je personeel op de hoogte is van hun rechten en plichten. Leid hen op in diefstalpreventie;
- zorg voor een goede beveiliging van de artikelen zelf;
- wees dubbel op je hoede als het erg druk is in je zaak. Sommige mensen met minder goede bedoelingen proberen wel eens vals geld uit te geven of iets mee te graaien;
- bewaar het overzicht in je zaak;
- zorg ervoor dat de kassa onbereikbaar is voor klanten en je van achter de kassa een goed overzicht heeft op je zaak;
- een in- en uitgang volstaat. Voorzie hier in detectiepoorten die reageren op de labels aan de artikelen.
Slachtoffer van winkeldiefstal?
- Zorg ervoor dat je op voorhand beschikt over een afhandelingsprocedure;
- spreek de verdachte klant aan;
- je mag de klant vragen of hij niet vergeten is het artikel te betalen. Je kunt hem ook vragen het artikel vrijwillig terug te geven;
- tracht een vrijwillige medewerking te bekomen. Blijf kalm. Doe aan agressiebeheersing;
- verwittig de politie!